2013. július 1-től a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű tehergépjárművekkel fuvarozók a megtett úttal arányos útdíjat kötelesek fizetni. Az elektronikus útdíjfizetési rendszer ellen sokan tiltakoznak. Az e-útdíj kiszámítása bonyolult, a rendszer pedig a tapasztalatok szerint rosszul működik.
E-útdíj kalkulátor
Az e-útdíjfizetési rendszerbe eddig több mint 54 ezer tehergépjárművet regisztráltak. Az útdíjköteles útszakaszokat és a díjtarifákat miniszteri rendelet szabályozza. A fizetendő díj kiszámítása nem egyszerű feladat. A tehergépjárművek a tengelyszám alapján három kategóriába sorolhatók. Ugyancsak több kategóriába kerülhetnek környezetvédelmi minősítésük alapján. Számít az is, autópályán vagy főúton közlekedik-e a jármű. Az utóbbi olcsóbb. A díjak napszak, naptípus és évszak függvényében is változhatnak. Ahhoz, hogy a fuvarozók árajánlatot adhassanak, tervezhessenek, előre kell ismerniük a fizetendő e-útdíj összegét. Igaz ez akkor is, ha GPS segítségével kerül majd kiszámolásra és levonásra az összeg. Az elektronikus útdíj kalkulációjához online e-útdíj kalkulátorok is segítséget nyújtanak.
Az e-útdíj kalkulátorok használatakor meg kell adni a jármű tengelyszám, valamint környezetvédelmi osztály alapján megállapított kategóriáját. Szükség van még az egyes úttípusokon megtenni kívánt út hosszának ismeretére.
Kérdések és tapasztalatok
A fuvarozók aggályosnak tartják az e-útdíj fizetési rendszert. A fizetésre kötelezettek tartanak attól, hogy megrendelőik átpártolnak a kisebb tehergépjárművel szállítókhoz a megnövekedett költségek miatt. A szállíttatók ráadásul gyakran 2-3 hónapos késéssel fizetnek. Méltánytalannak tartják, hogy nem minden nagy tömegű jármű után kell fizetni. Egy traktor véleményük szerint ugyanúgy terheli az utat, mint egy teherautó.
Az e-útdíj fizetési rendszer meglehetősen gyenge teljesítménnyel indult. Már a regisztráció sem volt egyszerű a kevés információ miatt, indulás után pedig rendszerleállások, túlterhelt automaták és túlszámlázás nehezítette a fuvarozók dolgát. A már eddig is száz millió forint fölötti túlszámlázás, a bizonytalan folyószámlamozgások és a határokon kialakuló torlódások miatt a rendszer átmeneti leállítását kérik a fuvarozók.